Helaas kunnen accu's onder bepaalde omstandigheden exploderen. Bij een geladen accu is dat omdat alle opgeslagen energie in één keer vrij komt zoals bijvoorbeeld wanneer een gevallen stuk gereedschap volle sluiting veroorzaakt. Bij het laden van een loodzwavelzuuraccu wordt het explosieve knalgas gevormd.
Tijdens een kortsluiting loopt de batterij heel snel leeg. Soms kan er door het vrijkomen van de energie - een grote hoeveelheid op hetzelfde moment - een enorme hitte ontstaan. Het kan in sommige gevallen, door de grote druk binnenin de batterij, zelfs leiden tot lekkage en in uitzonderlijke gevallen tot ontploffing.
Nee, bij normaal gebruik zijn batterijen niet gevaarlijk. Maar batterijen en accu's kunnen wel brandgevaar opleveren als ze met water in aanraking komen of wanneer ze niet op de juiste en veilige manier worden opgeladen.
Tijdens een kortsluiting loopt de batterij heel snel leeg. Soms kan er (door het vrijkomen van een grote hoeveelheid energie) ineens een enorme hitte ontstaan. Door de grote druk binnenin de batterij kan dit leiden tot lekkage en in uitzonderlijke gevallen tot ontploffing.
Voorkom blootstelling van de accu en lader aan hoge of extreem lage temperaturen. Lithiumaccu's zijn gevoelig voor extreem hoge en lage temperaturen. Zeker bij extreem hoge temperaturen kunnen de accu's nog warmer worden en daardoor doorbranden of zelfs ontploffen.
Een lege accu is in veel gevallen de oorzaak van 'slijtage' en soms een defect als gevolg van verkeerd laden. De normale levensduur van een loodaccu is 3 tot 7 jaar, afhankelijk van het type accu en de toepassing. Afhankelijk van het model loodaccu mag deze nooit dieper ontladen worden dan 80%.
Batterijen kunnen slecht tegen (extreme) warmte. Sterker nog, het kan voor oververhitting zorgen en de batterij kan zelfs openbarsten. Bovendien is de kans aanwezig dat er chemische stoffen en ontvlambare gassen vrijkomen.
Volledig onderdompelen van het apparaat of de accu in een bak water is de simpelste manier om een brandende Li-Ion accu te doven.
U vraagt zich af hoe groot het risico op brand is bij het gebruik van een druppellader. Als de motor en de druppellader in goede conditie zijn is het risico verwaarloosbaar. Vele accu's staan in de winterperiode aan een druppellader.
Hitte en kou zijn slecht voor je batterij
Hitte is erg slecht voor je batterij. Een temperatuur tussen de 20 en 30 graden is prima. Bij 35 à 40 graden treedt er veel slijtage op. Leg je toestel dus nooit in de zon, onder je kussen of op een andere warme plek.
Over het algemeen kun je zo'n drie tot zes jaar met een auto accu doen. Je kunt de levensduur van een accu verlengen door niet te veel korte ritjes te maken. Als je auto op een koude wintermorgen niet start, hoeft dat niet altijd te betekenen dat je accu kapot is. Hij kan ook leeg zijn.
Je moet op een aantal dingen letten als je een nieuwe accu gaat kopen. Denk aan de afmetingen, de reservecapaciteit, de pooluitvoering en de koudstart waarde. Bij Site4Cars is het makkelijk te achterhalen welke accu je nodig hebt.
Wanneer een accu te vaak wordt opgeladen, kan de temperatuur zeer hoog oplopen. Wanneer de temperatuur zo'n 150 graden Celsius bereikt, kan de elektrolyt vlam vatten.
Helaas kunnen accu's onder bepaalde omstandigheden exploderen. Bij een geladen accu is dat omdat alle opgeslagen energie in één keer vrij komt zoals bijvoorbeeld wanneer een gevallen stuk gereedschap volle sluiting veroorzaakt. Bij het laden van een loodzwavelzuuraccu wordt het explosieve knalgas gevormd.
Tot op heden zijn nog geen incidenten zoals brand of ontploffing door toedoen van thuisbatterijen (waterstof of accu) gemeld. Op het vlak van explosiviteit zijn thuisaccu's immers al sterk geëvolueerd.
Batterijen zijn over het algemeen niet gevaarlijk, maar bij overladen kan het wel gevaarlijk worden. Dit kan dus bijvoorbeeld 's nachts gebeuren, wanneer je je telefoon niet uit de oplader haalt als deze eenmaal vol is. Daarom is het belangrijk dat je je telefoon veilig oplaadt.
Een apparaat dat oplaadt kan dus oververhitten, maar dat is nog niet alles. Ook als je klaar bent met laden en je de stekker in het stopcontact laat zitten creëer je een mogelijk brandgevaarlijke situatie. De oplader kan heet worden en zo brand veroorzaken.
Tijdens het rijden wordt de auto accu opgeladen door de dynamo. Rijdt u voornamelijk korte stukjes, dan heeft de dynamo niet voldoende tijd om de accu volledig op te laden. Dit zorgt ervoor dat de accu steeds meer leegloopt.
Bij een brand door een interne en externe kortsluiting kunt u blussen met een poederblusser, schuimbrandblusser, CO2-blusser, F-500-blusser of N-ext-blusser. Bij alle tips is nog wel het belangrijkste, bel zo snel mogelijk de brandweer! Verder is onderhoud belangrijk.
Begin met een aantal volledige laadcycli
Het is altijd aan te raden om een nieuwe (of gereviseerde) accu de eerste keer volledig op te laden, vervolgens (zonder tussentijds bijladen) in een keer leeg te rijden, en weer bij te laden tot 100%. Dit wordt ook wel een volledige laadcyclus genoemd.
- Batterijen en accu's kunnen niet goed tegen (extreme) warmte. Zorg dat de batterij nooit in aanraking komt met open vuur of andere warmtebronnen. Leg een batterij dus ook niet in de zon. - De batterij mag uiteraard ook niet in de buurt komen van vocht, regen en sneeuw.
Volgens de handleiding is het toegestane opslagbereik van de accu -20 tot 60 graden Celsius, en het toegestane laadtemperatuurbereik 0 tot 50 graden Celsius. Dus de temperatuur van de accu mag tijdens gebruik max 50 graden worden om beschadiging van de cellen te voorkomen volgens Stromer.
Het is algemeen bekend dat elektronica en water niet goed samen gaan. Vocht of water kan corrosie en roest veroorzaken binnen de accu, waardoor de accu niet meer zal werken. De cellen worden aangetast en vallen uit. Er komen veel accu's bij ons binnen die van het een op andere moment zijn uitgevallen.