Rijden met winterbanden in de zomer is minstens zo gevaarlijk als zomerbanden in de winter. Bij een temperatuur boven de zeven graden bieden zomerbanden namelijk meer grip op het wegdek, is de remweg daardoor korter en ligt het brandstofverbruik lager dan wanneer wordt gereden met winterbanden.
Is het verboden om met winterbanden in de zomer te rijden? In Nederland is er geen wetgeving die aangeeft dat het verboden is om tijdens de zomer met winterbanden te rijden. Tegelijkertijd is er ook geen regelgeving die winterbanden verplicht maakt als het seizoen in aantocht is.
Minder grip
Winterbanden zijn ontwikkeld om optimaal te presteren bij temperaturen onder 7 graden Celsius. De rubbersamenstelling zorgt voor de optimale soepelheid van de band op koud wegdek. Als de temperaturen (ver) boven de 7 graden liggen, vervormt de band anders dan zou moeten.
Concreet mag je dus het hele jaar door op winterbanden rijden. De enige voorwaarde waaraan je moet voldoen, is dat de snelheidsindex van de winterband identiek of hoger is dan die van de originele banden van de auto. Is de snelheidsindex lager, zijn winterbanden alleen toegestaan tussen 1 oktober en 30 april.
Je mag in Nederland zelf bepalen wanneer je zomerbanden omwisselt voor winterbanden. Wel is het belangrijk om dit op tijd te doen, want winterbanden zijn niet gemaakt voor zomerse temperaturen.
Winterbanden hebben een grotere rolweerstand, waardoor het benzineverbruik hoger is en de CO2-uitstoot tot vijf procent groter. Verder is sprake van een verminderde verkeersveiligheid, onder meer door een langere remweg en minder stuurprecisie.
Recent onderzoek wijst uit dat de gemiddelde afstand die je met autobanden kunt afleggen tussen de 30.000 en 100.000 km ligt. Hiermee komt de gemiddelde levensduur van autobanden op ongeveer 65.000 km bij gebruik op “normaal” wegdek.
In Nederland staat hartje zomer nog altijd 5,4 procent van de personenauto's op winterbanden. Dat blijkt uit onderzoek van Bovag op verschillende locaties. Op een totaal wagenpark van bijna 9,1 miljoen personenauto's betekent dat 491.000 voertuigen op winterbanden, circa 16.000 meer dan een jaar geleden.
Ten opzichte van winterbanden vertonen allseason banden tekortkomingen, vooral op het gebied van tractie en zijdelingse grip in de sneeuw. Zo zullen winterbanden het altijd beter doen op een besneeuwde helling dan allseason banden.
De winterband blijkt volgens de onderzoeker eigenlijk alleen de beste keus wanneer er echt sneeuw op de weg ligt. In Nederland heb je het dan in de regel over hooguit een paar dagdelen per jaar. De conclusie van de test luidt dan ook dat je beter geen winterbanden kunt kopen.
Wanneer een band gemaakt is van goed rubber en u normaal rijgedrag hebt, zijn de invloeden van hitte beperkt. Maar wanneer de auto langere tijd stil heeft gestaan is het goed om deze niet bloot te stellen aan te extreme temperaturen. Rubber kan wel zachter worden, waardoor snellere slijtage mogelijk is.
Het nadeel van winterbanden zit 'm met name in de kosten. De extra kosten voor zomer- en winterbanden zijn vaak hoger dan die van allseasonbanden – banden waar je het hele jaar op kunt rijden. Maar bedenk dat zowel je zomerbanden als winterbanden half zo snel slijten en twee keer zo lang mee gaan.
Je remt gemiddeld 25 tot 50 procent sneller met een winterband.
Voor winterbanden geldt dezelfde bandenspanning als voor zomerbanden. Het advies de bandenspanning voor winterbanden met 0.2 bar te verhogen is alleen van toepassing als de buitentemperatuur boven de 7 graden is.
Wanneer u met winterbanden blijft rijden bij een temperatuur hoger dan 7 graden, slijten deze banden sneller dan zomerbanden. Winterbanden zijn meestal wel duurder in aanschaf. Het is dan ook zonde om deze sneller te laten slijten dan nodig. Wees op tijd met het maken van een afspraak om uw banden te wisselen.
Wanneer je in die periode geen winterbanden onder je auto hebt of je banden onvoldoende profiel hebben (minimaal 4 of 5 millimeter voor diagonaalbanden), kun je een boete van 40 euro krijgen. Als je betrokken bent bij een ongeval, kan deze boete oplopen tot maar liefst 5000 euro.
Winterbanden beginnen bij zo'n €70 per band. Gemiddeld betaal je voor een set winterbanden tussen de €300 en €600. Koop je een set (stalen) velgen bij je winterbanden? Dan lopen de kosten op tot gemiddeld €900.
De 4-seizoenenband is de ideale band als je maximaal 10.000 kilometer per jaar rijdt en voornamelijk in en rond de stad rijdt.
Wie goede prestaties onder alle omstandigheden en op alle onderdelen wil, kan het best kiezen voor de Goodyear, Semperit, Continental of Michelin. Wie lichte tekortkomingen (score ruim voldoende in plaats van goed) voor lief wil nemen, is goed af met de Bridgestone, Firestone of Vredestein.
Winterbanden hebben beter grip op een besneeuwd of zeer nat wegdek, dan zomerbanden. De ANWB adviseert daarom van november tot april winterbanden te gebruiken. Winterbanden hebben wel een hogere rolweerstand en verbruiken dus iets meer brandstof.
In Nederland zijn er regels opgesteld rondom de wettelijke slijtagegrens van autobanden. Wanneer de profieldiepte van een autoband onder de 1,6 mm komt, mag u wettelijk niet meer met de autoband de weg op. In dat geval dient de autoband direct vervangen te worden. Dat komt doordat de autoband dan niet meer veilig is.
Als richtlijn geldt: u rijdt met vier identieke banden, elk met een profieldiepte van ten minste 1.6 mm. en een maximumleeftijd van tien jaar. Als u zich aan deze richtlijnen houdt, rijdt u aan de veilige kant.
Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden. Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
Wij bieden je verschillende opties: Pakketprijs montage nieuwe banden 12" t/m 14": vanaf 25,00 per band. Pakketprijs montage nieuwe banden 15" t/m 17": vanaf 28,00 per band. Pakketprijs montage nieuwe banden 18" t/m 23": vanaf 31,00 per band.