Bestuurders die vermoeid zijn, hebben namelijk een grotere kans op een ongeval. Door de vermoeidheid neemt de rijvaardigheid af, waardoor minder goed koers wordt gehouden en minder vloeiende stuurbewegingen worden gemaakt. Ook reageer je minder snel op remmende voorliggers of een overstekende voetganger.
Vermoeidheid en autorijden vormen een gevaarlijke combinatie. De effecten van vermoeidheid achter het stuur zijn vergelijkbaar met die van het drinken van alcohol: uw reacties worden trager en uw oplettendheid vermindert. Meestal valt de chauffeur in slaap en rijdt hij met het voertuig van de weg.
Vermoeidheid kan wel degelijk schadelijk zijn.
Na één dag heeft vermoeidheid invloed op je concentratie en prestatie. Na een langere periode zal dit ook sterk je gemoed en geluk kunnen beïnvloeden. Langdurige vermoeidheid kan dus zeker en vast leiden tot problemen zoals depressie en burn-out.
Naar schatting is 15 tot 20% van de verkeersongevallen (mede) het gevolg van vermoeidheid van de bestuurder.
Maximale totale rijtijd
maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag); per week maximaal 56 uur rijden (als u voldoet aan de voorwaarde hieronder); per 2 weken maximaal 90 uur rijden.
Bij het maken van lange autoritten wordt geadviseerd: twee uur rijden, een kwartiertje rust. Om de twee uur even 15 minuten pauze nemen bevordert de verkeersveiligheid. Zo blijven bestuurders scherp en geconcentreerd en veroorzaken ze minder ongevallen.
Zo mag een chauffeur niet langer dan 4 uur 30 minuten aan één stuk door rijden. Heeft de chauffeur dat punt bereikt, dan volgt er een verplichte pauze van minstens 45 minuten. Het kan natuurlijk zijn dat de chauffeur op dat moment geen nood heeft om deze 45 minuten achter elkaar te nemen.
Korte ritten
De kans op een ongeluk is maar liefst vier keer zo groot als een bestuurder moe is, ook bij kortere ritten. En in bijna 15 procent van alle ongevallen speelt vermoeidheid een rol. Dat komt neer op zo'n 700 tot 1000 ernstige ongevallen per jaar.
Iedereen ervaart vermoeidheid anders, maar wanneer je door hebt dat je je altijd erg futloos en lamlendig voelt of als je dagelijkse taken je heel veel energie kosten, dan kan je te maken hebben met extreme vermoeidheid. Je hebt veel behoefte aan slaap en als je wakker wordt voel je je nog steeds extreem vermoeid.
Afleiding als het gebruik van een gsm of smartphone, rijden onder invloed van alcohol of drugs, vermoeidheid en ook eten of drinken tijdens het rijden, zijn de meest voorkomende oorzaken van een ongeluk.
Als u langere tijd last heeft van oververmoeidheid, kan uw lichaam uit balans raken. Hierdoor kunt u overspannen raken of een burn-out krijgen. U krijgt dan ook last van andere klachten en u heeft nergens energie voor.
Alles is urgent, je ziet niet altijd helder meer waar de prioriteiten liggen en je blijft maar doorgaan. Je zit in de over-drive en bent constant aan het doen. Je bent ervan overtuigd dat je tijd te kort komt en onmisbaar bent. Me-time inplannen, een dag vrij nemen of taken aan iemand anders geven….
Dit zijn mogelijke oorzaken van flauwvallen: Uw lichaam reageert heel gevoelig op bepaalde dingen, zoals pijn, emoties of vermoeidheid (zoals na lang staan). Het lichaam zorgt dan heel snel voor verwijding van de bloedvaten en een langzamere hartslag. De hersenen krijgen dan even minder bloed.
De meeste leerlingen zijn bang dat ze tijdens het praktijkexamen te snel rijden. Daarom zien we vaak het tegenovergestelde gebeuren: ze gaan te langzaam rijden. Te langzaam rijden kan voor gevaarlijke situaties zorgen en je kunt daarom zakken voor je praktijkexamen.
vermoeidheid kan meten, namelijk de Fatigue Severity Scale (FSS). In opdracht van de Kenniskring Autonomie en Participatie is daarom een literatuurstudie uitgevoerd om te inventariseren welke meetinstrumenten er nog meer geschikt zijn om vermoeidheid goed in kaart te brengen.
Zodra je in een omgeving terecht komt waarin weinig afleiding is, zoals een auto of trein, heb je relatief weinig stress. Dit zorgt ervoor dat je slaperig wordt. Dit slaperige gevoel krijg je als er veel adenosine naar je hersenen wordt toegevoerd.
Vitamine B en C helpen bij vermoeidheid
De vitamines B2, B3, B5, B6, B11 (foliumzuur), B12 en C dragen bij aan extra energie bij vermoeidheid. B-vitamines zijn in de natuur te vinden in onder andere volkoren granen, bonen, linzen, biergist en bananen.
Wie voldoende heeft geslapen, maar zich op de dag nog slaperig voelt kan last hebben van hypersomnie. De medische omschrijving van deze slaapstoornis is: dagelijks terugkerende en meerdere perioden van slaperigheid. Het vervelende van deze stoornis is dat het een behoorlijke invloed kan hebben op het dagelijks leven.
Uiteraard zijn er pechvogels die vaker een ongeluk krijgen in een jaar, maar de kans op een auto ongeluk of beter een verkeersongeluk is dus 2,5%.
Wie naar de cijfers kijkt ziet dat jongeren tussen de 18 en 24 jaar relatief veel ernstige ongelukken veroorzaken waarbij doden vallen. Bij 25-plussers gaat dat aantal drastisch naar beneden, maar vanaf de 65 jaar neemt het aantal ernstige ongelukken weer toe.
Tracht een regelmatige en voldoende slaapcyclus in acht te nemen. Vermijd sommige tijdstippen (van 13u tot 15u en van 2u tot 5u) indien u een lange rit moet afleggen. Zet de temperatuur in de wagen niet te hoog. Verminder de lichtintensiteit van uw dashboard om uw ogen minder snel te vermoeien.
Pauze in rijtijden: 45 minuten na 4,5 uur rijden. Deze pauzeduur in rijtijden mag opgesplitst zijn in een onderbreking van tenminste 15 minuten en tenminste 30 minuten (dan wel verplicht in deze volgorde).
Niet alleen rijden is werk, maar ook andere werkzaamheden, zoals laden en lossen. Als u meer dan 6 uur achter elkaar (onafgebroken) werkt, moet u ook een pauze nemen: Werkt u tussen de 6 en 9 uur onafgebroken op een dag? Dan moet u minstens 30 minuten pauze nemen.
Een normale wekelijkse rusttijd is een periode van rust van ten minste 45 uur. Een verkorte wekelijkse rusttijd is een periode van rust van minder dan 45 uur die kan worden bekort tot minimaal 24 achtereenvolgende uren.